Na afloop van een geslaagde politieke masterclass gingen leerlingen en docenten op de foto met gemeenteraadsleden en de burgemeester.
Na afloop van een geslaagde politieke masterclass gingen leerlingen en docenten op de foto met gemeenteraadsleden en de burgemeester.

Leerlingen Stanislas Pijnacker betreden politieke arena

Actueel 1.272 keer gelezen

Leerlingen van het Stanislas Pijnacker kropen afgelopen vrijdag in de huid van gemeenteraadsleden. De derdejaars vwo-leerlingen gingen in de raadszaal met elkaar in debat over thema’s als verkeersveiligheid, een vuurwerkverbod, migratie en woningbouw.

Voor het zover was, verdiepten de leerlingen zich tijdens deze politieke masterclass eerst in het werk van de gemeenteraadsleden. Wie zijn zij eigenlijk en wat doen ze precies? Verschillende fracties hadden raadsleden bereid gevonden om groepjes leerlingen onder hun hoede te nemen. Leerlingen hadden vragen voorbereid die ze aan de lokale politici stelden. Bent u weleens bedreigd? Wat zijn de grootste uitdagingen waar onze gemeente voor staat? Is er weleens onenigheid binnen de partij? En waarom bent u eigenlijk raadslid geworden? Het leverde genoeg input op voor vermakelijke, interessante en leerzame gesprekken tussen de politici en leerlingen uit 3 vwo.

Koppen bij elkaar
Daarna staken raadsleden en leerlingen de koppen bij elkaar om een echt debat voor te bereiden. Ze bespraken de argumenten, mogelijke tegenargumenten en de te gebruiken tactiek. Hoe konden ze met hun team het beste de tegenstander én het publiek overtuigen van hun gelijk? Vertegenwoordigers van Progressief Pijnacker-Nootdorp, Eerlijke Alternatief, VVD, D66, TROTS, CU/SGP en Fractie Graafland waren uiteraard niet te beroerd hun leerlingen uitgebreid te voorzien van tips, trucs en goede raad.

Het debat
Leerlingen pakten die wijze raad van raadsleden uitstekend op, zo bleek tijdens de debatten. Die gingen over stellingen die zij tijdens een voorbereidingsdag op school zelf hadden bedacht. De eerste stelling luidde: ‘De gemeente moet meer doen om verkeersveiligheid rondom scholen te vergroten’. De leerlingen gooiden feiten, argumenten en persoonlijke ervaringen in de strijd om het publiek te overtuigen. Dat gebeurde ook tijdens het volgende debat, waarbij één groep leerlingen voor en een andere groep tegen een verbod op consumentenvuurwerk was. ‘De gemeente moet meer opvangplekken aanbieden voor asielzoekers’, luidde de derde stelling waarover leerlingen met elkaar in debat gingen. Tot slot werd gedebatteerd over de vraag of de gemeente tuinbouwgebieden moet laten plaatsmaken voor de bouw van woningen. Tijdens de debatten, die op een luchtige en strakke wijze werden geleid door debatleider Gert-Jan Klapwijk (VVD), lieten de leerlingen zien en horen dat ze zich uitstekend hadden verdiept in de materie. De één pakte wat meer spreektijd dan de ander, maar uiteindelijk deden bijna alle leerlingen van de drie vwo-klassen wel een verbale duit in het zakje.

Beste debater
Fons Vernaven uit V3c deed dat volgens de kenners het beste. Hij werd door de gemeenteraadsleden verkozen tot beste debater. Onder luid gejuich van medeleerlingen ontving hij uit handen van burgemeester Björn Lugthart hiervoor een prijs. Team 3, het team dat tijdens het tweede debat vóór een verbod op consumentenvuurwerk was, werd door de raadsleden verkozen tot het beste team. Ook zij werden hiervoor beloond met prijsjes uit handen van de burgemeester – en een luid applaus van het publiek.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant